Συσκευασίες τροφίμων για κατανάλωση!

frouta-xumoi

Πως θα σας αισθανόσασταν αν αγοράζατε ένα αυγό κατευθείαν από την φωλιά της κότας; Αν πίνατε ένα χυμό και το κουτί του ήταν στο σχήμα του φρούτου που γευόσασταν; Ίσως και εσείς έχετε αγοράσει ένα τρόφιμο ή προϊόν για την πρωτότυπη συσκευασία που είχε! Η συσκευασία αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες ασφάλειας και προστασίας των τροφίμων σε όλο το μήκος της τροφικής αλυσίδας, από τον τόπο παρασκευής τους μέχρι το ράφι και το  πιάτο του καταναλωτή, εξασφαλίζοντας τη διατήρηση της αναγκαίας  ποιότητας και υγιεινής….ή τουλάχιστον  αυτός ήταν αρχικά ο κύριος ρόλος της  και η βασική της χρήση.

auga-fwlia-kota

Αυγά κατευθείαν από την φωλιά!

Μάλιστα με την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας μεταποίησης  και της επιστήμης των τροφίμων, συμπορεύτηκε με ανάλογο τρόπο και η τεχνολογία υλικών και μεθόδων συσκευασίας με κύριο στόχο την αύξηση του χρόνου ζωής του προϊόντος, την προστασία της ακεραιότητάς του από φυσικούς, χημικούς και βιολογικούς κινδύνους  και την διατήρηση της διατροφικής του αξίας και των οργανοληπτικών του χαρακτηριστικών.

Σήμερα πλέον η συσκευασία καλείται να προσδώσει πολλά περισσότερα, όπως επί παραδείγματι πληροφορίες που αφορούν τη διατροφική αξία του τροφίμου ,τα συστατικά του, τη διατηρησιμότητα, την ημερομηνία λήξης, το χρόνο και τις συνθήκες διατήρησής του, την προέλευσή του, την ύπαρξη αλλεργιογόνων παραγόντων κλπ. Η παρεχόμενη πληροφόρηση είναι υποχρεωτική και εδράζει σε συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο (πχ Οδηγία ΕΕ 178/2002, Κανονισμός 1169/2011 κλπ).

Ταυτόχρονα όμως η σύγχρονη συσκευασία επιβάλλεται  να ανταποκρίνεται  και στους κανόνες του marketing  που επιτάσσουν την άμεση αναγνώριση του προϊόντος εν μέσω πληθώρας άλλων παρεμφερών, στα ράφια των υπεραγορών.

Κύριο μέσο προσέλκυσης του καταναλωτή στο προϊόν είναι η μορφή της συσκευασίας, αποτελώντας ουσιαστικά την πρώτη εικόνα που εντυπώνεται και που μπορεί να είναι θετική, αρνητική ή αδιάφορη, καθιστώντας την βασικό παράγοντα για την εκλογή ανάμεσα σε άλλα ανταγωνιστικά προϊόντα. Η συσκευασία είναι ο καθρέπτης του προϊόντος  – και συχνά και της παραγωγικής επιχείρησης- προς τα έξω. Είναι το πρώτο ερέθισμα που  θα ξεχωρίσει το προϊόν εν μέσω δεκάδων άλλων, συχνά με τη πρώτη ματιά και  που πολλές φορές θα αποτελέσει  την ειδοποιό διαφορά στην επιλογή του καταναλωτή … ή τουλάχιστον αρκετών καταναλωτών ή συγκεκριμένων ομάδων καταναλωτών (πχ παιδιά). Είναι τόσο καθοριστική η συμβολή της, που παρατηρείται το φαινόμενο μια επιτυχημένη συσκευασία να ενισχύει τις πωλήσεις του πλέον ευτελούς, ασήμαντου ή ακόμα και χαμηλής ποιότητας προϊόντος.

tsai-se-eksupni-suskeuasia

Τσάι

Ο μέσος χρόνος που διαθέτει ένας καταναλωτής για να επεξεργαστεί ένα προϊόν έχει υπολογιστεί στα 3 περίπου δευτερόλεπτα. Έτσι είναι σημαντικό να λειτουργήσει μια συσκευασία επιτυχώς σε αυτό το βραχύτατο χρονικό διάστημα. Πρέπει να “καλύπτει και να αποκαλύπτει”, δηλαδή να διαβάσεις σωστά τις σημάνσεις, να  λάβεις άμεσα όλες τις σημαντικές πληροφορίες για το περιεχόμενο και το ιστορικό του, ενώ εκτιμάται από έρευνες ότι τελικά,  πέρα και από τη σχέση ποιότητας-τιμής, το design της εκάστοτε συσκευασίας είναι αυτό που θα βαρύνει περισσότερο στο να πραγματοποιηθεί η αγορά.

Συχνά θεωρούμε ότι τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε ή τα τρόφιμα που καταναλώνουμε και η συσκευασία τους να είναι δύο ξεχωριστά αντικείμενα. Για πολλούς το προϊόν είναι αυτό που πραγματικά θέλουμε, ενώ η συσκευασία είναι ένα σκουπίδι που απορρίπτεται. Ένα καλά σχεδιασμένο κουτί συσκευασίας όμως μπορεί να συμπληρώσει ή ακόμα και να βελτιώσει το προϊόν που περιέχει, προσδίδοντάς του σημαντική προστιθέμενη αξία. Η χρηστικότητα μιας συσκευασίας που δεν απορρίπτεται απαραίτητα, αλλά μπορεί να χρησιμεύσει σε μια άλλη δραστηριότητα, προσδίδει ακριβώς αυτή τη προστιθεμένη αξία που αναφέραμε …. πόσοι από εμάς άλλωστε δεν έχουμε κρατήσει μια υάλινη φιάλη για να γεμίζουμε νερό από τη βρύση ή ένα μεταλλικό κουτί μπισκότων για να τοποθετούμε κάτι άλλο μέσα … από βίδες και καρφιά μέχρι τα υλικά ραπτικής !!!  Η συσκευασία που είναι φιλική στο περιβάλλον και ενδεχομένως βιοδιασπώμενη ή ανακυκλούμενη, επίσης !!! Αν πρόκειται  συνάμα και για μία  όμορφη και ξεχωριστή αισθητικά συσκευασία …. ακόμα καλύτερα ! Το πακέτο ολοκληρώνεται και γίνεται ακαταμάχητο !!!

sokolatakia-asteia-suskeuasia

Σοκολάτα

Εταιρείες ανά τον κόσμο διαθέτουν στο κοινό όχι μόνο άριστα προϊόντα ως προς την ποιότητα, αλλά τα συσκευάζουν κιόλας με τέτοιο τρόπο που προκαλούν εντύπωση στο κοινό. Έτσι μια μεγάλη ποικιλία από δημιουργικές συσκευασίες προϊόντων κερδίζουν το βλέμμα και έχουν μεγάλο ενδιαφέρον – πολλές φορές μεγαλύτερο και από το ίδιο το προϊόν.  Να θυμίσουμε για παράδειγμα το γεγονός ότι ορισμένες συσκευασίες αποτέλεσαν ιστορικά, αφενός μεν υπόδειγμα βιομηχανικού design, αφετέρου δε, ορόσημο για ένα προϊόν ταυτίζοντάς το κυριολεκτικά με τη συσκευασία-περιέκτη , όπως η υάλινη φιάλη της Coca Cola με τις καμπύλες !! Άλλες συσκευασίες πέτυχαν να καταστούν σημείο αναφοράς και να αναγνωριστούν ακόμα και ώς αντικείμενα τέχνης, όπως η φιάλη της γνωστής βότκας Absolute, όπου το ίδιο βασικό σχήμα περιοδικά και συστηματικά διακοσμείται με διαφορετικό τρόπο.

Κουτιά, φιάλες και σακούλες μπαίνουν πλέον για τα καλά στο παιχνίδι του marketing, δίνοντας επιπλέον ώθηση στις πωλήσεις….γιατί ως γνωστόν και το περιτύλιγμα μετράει πολύ… και η γυναίκα του καίσαρα δεν φτάνει να είναι αλλά πρέπει και να φαίνεται …

απολαύστε τις πρωτότυπες συσκευασίες  τροφίμων που ανακαλύψαμε για σας …

About author

Esthetic | Ο,τι σας κάνει αίσθηση

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close